artiklar
“Marknadsföring av kredit ska vara måttfull. Marknadsföringen får inte heller vara påträngande. Krediten får inte framställas som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem eller missleda konsumenten i fråga om konsekvenserna av kreditavtalet. Detta följs av måttfullhetskravet.” Läs hela texten på Konsumentverket
Min uppfattning är att denna typ av marknadsföring helt går emot Konsumentverkets riktlinjer. På senare år har dock reglerna stramats åt och snabblåneföretagen har justerat sin reklam illa kvickt. Dock sker en konstant balansgång på regelverken och kryphål utnyttjas för att upprätthålla den aggressiva marknadsföringen så länge det går. Det finns givetvis de företag som är bättre och de som är sämre, så jag ska inte dra alla över en kam.
Om några år tror och hoppas jag på att marknadsföring på detta vis är minnet blått. Att ta snabblån till lyxkonsumtion är inte normalt och ska inte heller framställas som det.
Vad tycker ni läsare? Är det rätt att införa restriktioner på denna typ av marknadsföring i syfte att skydda individen eller ska man låta den fria marknaden bestämma? Skriv i kommentarsfältet nedanför.
Postat av: ÅKE RIBBING
Denna sida är till för dig som inte vill lämna din framtid åt slumpen. Vi hjälper dig som småsparare och blivande proffs att komma igång och utveckla din privatekonomi.
Kontakta gärna oss på mail: [email protected]
Finansakademin | Copyright 2022