Finansakademin

artiklar

REKLAM OM SNABBLÅN - ÄR DET ENS LAGLIGT?

March 29, 2020 Blogg, Åke
Snabblåneföretag finns vart man än kollar; på TV:n, på mobilen eller på bussen. Deras marknadsföring går i många fall ut på att normalisera snabblån. I en allt för vanlig reklam på TV får man följa med den glada och lyckliga familjen Sanati där bland annat datorn, poolen, bilen och roddmaskin är köpt för pengar de inte har. Vad vill man säga med denna typ av reklam? Jag tolkar det som följande: “Det är okej att lyxkonsumera även om du inte har råd, det är fler som gör det”. Att marknadsföring som denna är skadligt och leder till att människor får en skev bild av pengar råder det inga tvivel om. Men är det egentligen okej att marknadsföra sig på detta vis?

Konsumentverket säger:

“Marknadsföring av kredit ska vara måttfull. Marknadsföringen får inte heller vara påträngande. Krediten får inte framställas som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem eller missleda konsumenten i fråga om konsekvenserna av kreditavtalet. Detta följs av måttfullhetskravet.” Läs hela texten på Konsumentverket

Familjen Sanati

Min uppfattning är att denna typ av marknadsföring helt går emot Konsumentverkets riktlinjer. På senare år har dock reglerna stramats åt och snabblåneföretagen har justerat sin reklam illa kvickt. Dock sker en konstant balansgång på regelverken och kryphål utnyttjas för att upprätthålla den aggressiva marknadsföringen så länge det går. Det finns givetvis de företag som är bättre och de som är sämre, så jag ska inte dra alla över en kam.

Om några år tror och hoppas jag på att marknadsföring på detta vis är minnet blått. Att ta snabblån till lyxkonsumtion är inte normalt och ska inte heller framställas som det.

Vad tycker ni läsare? Är det rätt att införa restriktioner på denna typ av marknadsföring i syfte att skydda individen eller ska man låta den fria marknaden bestämma? Skriv i kommentarsfältet nedanför.

Postat av: ÅKE RIBBING